A legújabb webdesign trendekről röviden
Ahhoz, hogy egy weboldal sikeres, jól használható és átlátható legyen, fontos, hogy a webdesigner naprakész ismeretekkel rendelkezzen az aktuális trendekről és a megvalósíthatóságról.
Miért fontos a webdesing egy cég életében?
Ugye te is tudod, hogy ma már egy cég, vállalkozás vagy akár blogger nehezen tud létezni, és az üzleti életben utat törni magának, ha nincs weboldala. Az sem mindegy, hogy milyen az a weboldal: mennyire felhasználóbarát, átlátható, milyen a designnal rendelkezik. Ugyan divat a retró, de az nem egyenlő az elavultsággal. Ugyanez igaz egy weboldal kinézetére is.
Egy weboldal esetében az első, amit a látogató észrevesz, az a design. Ha az oldal régimódi, elhanyagolt, akkor kedve sem lesz elolvasni, amiért odalátogatott. Ha túl harsány és villogó, akkor azért fog hamar visszafordulni. Meg kell találni az arany középutat a trend és a felhasználhatóság között.
Az információ technológia (IT) világa nagyon gyorsan változik, fejlődik. Az, ami 4-5 éve még nagyon jónak, trendinek, felhasználóbarátnak számított, ma már akár csúnya, elavult, használhatatlan és lassú is lehet. Emiatt a weboldal tulajdonosa látogatókat veszít, ami amiatt az üzleti élete is romolhat, vesztesége származhat egy idejét múlt oldal miatt.
Ahhoz, hogy weboldal tulajdonosként mindig aktuális webdesignnal rendelkezz, követned kell a trendeket. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden egyes újítást neked is véghez kell vinned, hiszen nem mindegy, hogy ki a célcsoportod, milyen a cég arculata, és a váltás konverziók szempontjából mennyire jelent előnyös megoldást.
Mi volt 2020-ban és mi várható 2021-ben?
2020-ban leginkább a minimalizmus, a letisztultság volt a jellemző mind színekben, mind betűtípusokban a webdesignban. 2021-re ez teljesen meg fog változni, hiszen jönnek az élénk színek, a széles betűk, az asszimetria, mindez mégis szép egységben.
Ekkora változás webáruházak esetében nem várható, mert ott fontosabb, hogy a megrendelés gördülékeny legyen, ne történjen lassulás egy trend miatt, de azért ők sem maradnak változatlanok.
A webdesignnak vannak olyan részei, amelyen nem elhagyhatók, valamilyen formában állandóan megjelennek. Ilyen például az adatbiztonság vagy az oldal gyors betöltése.
A világon, az internetet használók közel 50%-a mobilról böngészik. Emiatt egyre fontosabb, hogy a weboldalak elsősorban mobilra legyenek alkalmazva, de természetesen továbbra is nagyon fontos a reszponzivitás.
Vegyük sorra a várható főbb 2021-es trendeket!
Ahhoz, hogy az oldalunkra vissza akarjon térni a látogató, nem csak a tartalomra kell nagyon odafigyelni. Rendkívül fontos, hogy az oldalra érkezve úgy érezze, hogy egy szépen összeszedett, átlátható, érdekes oldalon van, ahol könnyedén találja meg a számára fontos információkat. Ha ez az oldal ráadásul jól is néz ki, akkor biztosan megjegyzi.
Nézzük, 2021-ben mitől lesz egy weboldal trendi, és mitől lesz UX (felhasználói élmény) és SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából is jó!
Élénk színek használata
Az utóbbi néhány évben előretörtek a letisztult, egyszerű, pasztellszínek. Ezek sem fognak megszűnni, de egyre inkább előtérbe fognak törni az élénk színek, és a finom pasztellból élénkbe átmenő árnyalatok valamint a szokatlan, már-már ellentmondó színpárosítások. Gyönyörűen fog összefonódni a minimalizmus a harsány telített színekkel. Ugyanazon termékek új életet kapnak, feltöltődnek, kiemelkednek az egyszerűségből, ezzel emlékezetessé válnak a felhasználó számára. És ez az, amit várhatóan a webáruházak is meg fognak lépni, ha ki akarnak emelkedni a tömegből nem csak a termékeikkel, de egy friss webdesignnal rendelkező weboldallal is.
Dark mode
Az üres területeket korábban fehér színnel töltötték ki a weboldalakon. Most már egyre több alkalmazás és weboldal is engedélyezi az úgynevezett dark azaz sötét mód használatát, és ez egyre inkább keresetté válik. Egy fekete alapon egészen máshogy hatnak a színek és a kontrasztok, igazán egyedi megjelenést kölcsönözve. A fekete mindig eleganciát sugall. Felhasználói szemmel az sem utolsó szempont, hogy kíméli az eszköz akkumulátorát és a szemet is. Különösen fontos ez azok számára, akik szeretnek éjjel dolgozni vagy csak böngészni a neten.
A logók méretének csökkentése
A logó továbbra is megjelenik, de nem uralja a teret, hanem átadja azt a lényeges tartalomnak. Megmaradnak az egyszerű, letisztult, minimalista logók, éppen csak jelzésértékkel megjelenve az oldalon.
A hamburger menü
A hamburger menü az, amikor a vízszintes menüszalag helyett egymás alá helyezik a menüket. Ez, idáig csak mobilon illetve telefonon volt jellemző, viszont most már egyre elfogadottabb asztali nézetben is.
Osztott képernyő
Az osztott képernyő egy igen érdekes és egyre inkább elterjedőben lévő megjelenési forma, mely igazodik a felgyorsult világhoz, a minél több információ adáshoz és befogadáshoz, és természetesen az egyre nagyobb monitorok kapacitásának kihasználáshoz.
Az aszimmetria
Az osztott képernyő párja az aszimmetria. Az eddigi hagyományos, rácsos elrendezés helyett, jön egy kis izgalom. Az egyensúly megmarad, de a fókuszt jól el lehet vinni abba az irányba, ami a weboldal szempontjából, a cég szempontjából a legfontosabb, és mégis tökéletes egészt fog alkotni. Persze ehhez nagyon komoly tervezésre, designra van szükség.
Animációk
Az animációk sokoldalú felhasználása eddig is jellemző volt. Például effektek, parallax görgetés használata. Mivel szeretik a felhasználók, ezért ez még hangsúlyosabbá válik.
Mikro animációk
A mikro animációk nagyon hasznos kis alkalmazások. Feladatuk, hogy játékosan igazítsák el a weboldal látogatót az oldalon. Bár még csak most kezdenek elterjedni igazán, hamarosan a webdesign fontos alkotóelemévé fog válni. Különösen fontos lesz webáruházak életében, hiszen a termékfotók is mikro animálttá tehetők, így a felhasználó több információhoz jut és szívesebben vásárol.
Lazy Load alkalmazása
Az animációk használatához szorosan kapcsolódik a Lazy Load alkalmazása, ami ellensúlyozza a rengeteg effekt, grafika használatát. A Lazy Load nem más, mint a weboldal lusta betöltése. Vagyis a tartalmakat csak akkor tölti be, amikor a felhasználó elkezd görgetni. Teljesen felesleges a teljes weboldalt betölteni, hiszen a látogató egyáltalán nem biztos, hogy eljut a lap aljáig. Mindenkinek jobb, ha nem kell arra várni, hogy minden láthatóvá váljon. A webdesignerek jól tudják, hogy a Lazy Load a legtöbb sablon weboldal alkalmazásban (ilyen például a WordPress is) csupán egy plusz bővítmény telepítését és bekapcsolását jelenti, és máris működhet! Egy különösen hasznos, egyszerű és gyors megoldás.
Extra gyors betöltés
A felhasználók nem szeretnek várni. Egy-egy weboldal betöltési idejének 1 másodperc alá kell mennie. Ha ez már 2-3, netán még több másodperc, akkor már esélyes, meg sem várja, sőt hogy soha többet fel sem keresi az oldalt. Egy weboldal tulajdonosnak pedig nem ez a célja. Ezért nagyon oda kell figyelni például a képek és grafikák méretére. Hiszen ha túl nagy mérettel dolgozik a webdesigner, akkor borzasztóan le fog lassulni a betöltés, azaz nő a várakozási idő, és ezzel ismét látogatókat lehet veszíteni.
Szélesebb fontok alkalmazása
Jobban előtérbe fognak kerülni a szélesebb, kerekebb betűtípusok, mindezek ráadásképpen bold módban, alkalmazkodva a harsány színekhez.
Kézi illusztráció használata
1-2 éve már trend a fotók és a kézi rajzos részek kombinálása. Sok helyen át fogja venni az uralmat a kézi illusztrálás a maga egyszerűségével, és sok esetben kidolgozatlanságával. Ezzel akár gyermekkori, pozitív élmények előidézését. Vagy pont fordítva, az utolsó részletek extra kidolgozásáig, hiszen a technika meg van hozzá, már csak döntés kérdése, hogy melyik irányba menjünk el.
3D-s látványelemek
A mélységek és magasságok nagymértékű megjelenítése egyre kedveltebb, így aztán egyre jobban elterjedtté válik. A 3D miatt képesek a látogatók több időt eltölteni az adott oldalon még akkor is, ha tovább tart a betöltés a 3D-s grafika miatt. De vigyázzunk a határokra, mert a felhasználó türelme véges.
Hangvezérlés, azaz VUI
Ma még kevés helyen tudjuk használni, de aki a kényelmet szereti, használja. Például a keresőbe nem kell bepötyögni a weboldal nevét, hanem elég elmondani. Ma még szokatlan, de előre fog törni a hangalapú chatbotok használata is. Érdemes rá felkészülni, kísérletezni vele.
Testreszabás a tartalom terén
A felhasználó azt szereti, hogy ha az őt érdeklő termékről, témáról talál információkat. Ezt sokféle módon megtehetjük. Kutatásokat, statisztikákat kell készíteni, és ez alapján meghatározni a célközönséget és a nekik szóló megfelelő tartalmat.
Elmondhatjuk, hogy a 2021-es webdesign trend a merészségről fog szólni. Ahhoz, hogy a Google előre soroljon bennünket, ahhoz igazán izgalmas weboldalra van szükség.
Annyiféle lehetőség van, amit meg lehet ragadni, fel lehet használni és fel is kell, mert csak így kerülhet előre a weboldalad a keresési listákon.
Hogyan tehetsz szert webdesigner tudásra?
Láthatod, hogy webdesignerként sok mindenre oda kell figyelned, mert minden változik, minden folyamatosan fejlődik. Nemcsak a trendekben kell otthon lenni, hanem a tudásodnak is naprakésznek kell lennie. Nem elég, ha egyszer elvégeztél egy webdesign tanfolyamot. A tudásodat is folyamatosan fejleszteni kell ahhoz, hogy lépést tudj tartani az IT fejlődésével, változásaival. A webdesigner tanfolyam mellett érdemes lehet elvégezned egy grafikus vagy Photoshop tanfolyamot is, illetve marketing tanfolyamot, hiszen sokkal könnyebb úgy dolgozni, ha szélesebb ismeretekkel rendelkezel, tudod, mire kell odafigyelni más szempontokból is.
Webdesigner állás
Ha webdesignerként kívánsz munkát vállalni, akkor jó eséllyel szabadúszóként (freelancer) fogsz dolgozni, hiszen a legritkább esetben van szüksége egy cégnek állandó webdesignerre. A szabadúszó munkáknál te határozhatod meg, hogy mi az, amit vállalsz, te alakítod ki az áraidat, te osztod be a munkaidődet. Egy rendkívül időigényes szakmáról beszélünk, ezért jól gondold át az adott projektet, hogy mindenre jusson megfelelő mennyiségű idő. A webdesign csak akkor lesz szép, felhasználóbarát, modern és könnyen alakítható, ha megfelelő mennyiségű munkát fektetsz bele. Persze ez nem azt jelenti, hogy szöszölj el mindenen, mert sem a megrendelőnek, sem neked nem ez az érdeketek.
Fejleszd magad, tanulj, hogy minél jobb legyél és minél több és jobb munkát be tudj vállalni!
Forrás: stilldesign.hu; ananasz-design.hu; seozseni.hu
Képek: Unsplash
Matics Kata