Kedves Érdeklődő!
Ma (csütörtök) 20,00 órától karbantartás miatt weboldalunk nem elérhető.
Kérünk látogass vissza néhány óra múlva vagy keresd kollégáinkat az info@tanfolyam.hu e-mail címen.

Hibrid munkavégzés – de mit is jelent pontosan?

Már a magyar vállalatoknál is megállíthatatlanul terjed a hibrid munkavégzés bevezetése. Nyilván nem minden cég fog átállni erre, pedig nem is rossz találmány. Lássuk!

 

Lassan teljesen magunk mögött hagyjuk a hagyományos irodákat

Hibrid munkavégzés már korábban is létezett, de a pandémia megjelenésével jelentősen megsokszorozódott az ilyen módon foglalkoztatottak száma. Amelyik vállalat nem akart lemaradni, annak rögtön reagálnia kellett a járványhelyzetre. Ők bevezették dolgozóiknál a hibrid munkavégzést.

Na de mi is ez pontosan? Olyan munkavégzést jelent, amely részben a munkahelyen, részben pedig távmunkában zajlik. Egyfajta rugalmasság a munkavégzés során. Hatékonyabban lehet vele alkalmazkodni a folyamatosan változó helyzethez.

Az már megbeszélés és egyeztetés kérdése, hogy ki mennyi időt hol töltsön. Nyilván vannak olyan munkakörök, melyek több irodai jelenlétet követelnek, míg más esetekben a home office a hatékonyabb. Itt is fontos az egyensúly megtalálása.

Sok dolgozónak annyira megtetszett a távmunka lehetősége, hogy legszívesebben már be sem mennének az irodába dolgozni. Ugyanakkor viszont, számos munkavállaló pedig egyenesen irtózik az otthoni munkavégzéstől. Éppen ezért is jó megoldás a hibrid munkavégzés, mert kombinálva van a távmunka az irodai munkával.

Egy biztos, hogy bevezetése során szükség van alkalmazkodó készségre mind vezetői, mind munkavállalói szinten. Kezdetben akár külső segítségre is lehet szüksége a vezetőnek.

 

Az otthoni munkavégzés feltételei

A hibrid munkavégzésre váltás fontos feltétele a digitalizáció. Lényeges, hogy a vezetők kialakítsanak egy olyan rendszert, amiben a dolgozókkal és a dolgozók között könnyen mehet a kapcsolattartás.

Az új helyzet különféle technológiák használatát kívánja. Hiszen ezek nélkül hogyan is tarthatnánk otthonról a kapcsolatot az irodával, vagy a többi home office-ban dolgozó munkatárssal?

Nagyszerű közvetlen chatelési lehetőséget kínál a kollégákkal például a Slack felhasználóbarát kommunikációs platformja, ahol tematikus chatszobákat és privát csoportokat is nyithatunk.

Az online meetingekre tökéletes lehetőséget biztosít pl. a Microsoft Teams, vagy a Google Meet üzleti kommunikációs platformja. Képernyőmegosztásra is módot biztosítanak, így akár prezentációnkat is levetíthetjük a kollégák számára. Gazdagabb eszköztárat tudunk általuk igénybe venni, mintha egy személyes megbeszélésen vennénk részt.

Ezek mellett pedig érdemes legalább felhasználói szinten értenünk az alapvető számítógépes programokhoz, különösen a Word-hoz és az Excel-hez.

Ha átfogóan szeretnél a legfontosabb számítógépes programokhoz érteni, akkor végezd el az ECDL tanfolyamot, amely levelező formában bárhonnan elérhető. A képzési csomag egy DVD-t foglal magában, amelyen gyakorlati feladatok és tesztek is találhatók, biztosítva a szükséges tudás megszerzését.

Ha az alap tudásod nincs meg az Excelből, akkor mindenképp ajánljuk Kezdő Excel tanfolyamunk elvégzését, ha pedig az alapokkal már rendelkezel, Haladó Excel tanfolyamunkat javasoljuk számodra. Mindez 1 nap alatt online! A képzés végén pedig névre szóló tanúsítványt állítunk ki.

 

Hibrid munkavégzés: pro – kontra

Vannak munkavállalók, akik az irodai munkavégzést értékelik inkább, vannak, akik attól boldogok, hogy otthonról dolgozhatnak. Nézzük, ki mivel indokolja álláspontját:

  • Költséges lehet az otthoni munkakörnyezet kialakítása. Nem mindenki rendelkezik az erre a célra megfelelő irodai székkel, íróasztallal, esetleg nyomtatóval, illetve számítógéppel, vagy laptoppal. Valakinek még csak helye sincs hozzá, ahova ezeket beállíthatná.
  • Ha otthonról dolgozunk, a munka során felmerült problémákra nem jön hirtelen ötlet a folyosói kávégép mellett a kollégákkal beszélgetve.
  • Sokan mindent megadnának, hogy a főnöküktől távol lehessenek. Az ő esetükben nem kérdés, hogy minél messzebb akarnak lenni az irodától.
  • Ha az irodában tartózkodunk, ápolhatjuk a személyes kapcsolatokat a kollégákkal. A legtöbben talán ezt említik a fő okok között, ami miatt nem kedvelik az otthoni munkavégzést. Ők szükségének érzik a csapat közelségét. Hiányolják a társas kapcsolatot, a közösen elfogyasztott kávét, ebédet. Mindez különösen igaz a frissen a vállalathoz kapcsolódó kollégákra. Ők nyilván személyesen könnyebben megismerhetik társaikat.
  • Reggeli készülődési idő és az utazási idő megspórolható a home office-szal. Még a cégeknek is előnyt jelent, ha nem kérjük az utazási költségtérítést, mert otthonról dolgozunk.
  • Otthonuk a munkahelyük. Ők nem szeretnek ugyanott dolgozni, ahol a magánéletüket élik. Azt érzik, hogy otthoni életük egybecsúszik a munkahelyi életükkel. Nem tudnak közte határt húzni, emiatt nem tudják fenntartani a két pillér, a munka és magánélet egyensúlyát.
  • Sokan hatékonyabban tudnak otthonról dolgozni, mert nem zavarják őket a munkatársak. Sokkal jobban el tudnak mélyülni egy-egy feladatban, hiszen otthon – jó esetben – nincsenek zavaró körülmények.
  • A fizikai távolság nehezítheti az együttműködést. Úgy érzik, ha távolról dolgoznak, nem megy úgy a csapatmunka.

 

Alkalmazkodj tudatosan a helyzethez!

A hallottak és látottak alapján, Magyarországon nagyszerűen teljesít a hibrid felállás. Valamely cégek már a járvány első megjelenésénél áttértek a hibrid munkavégzésre, valahol pedig még csak most ismerkednek vele.

A jelenben már bizonyított, így várhatóan a jövőben is velünk marad ez a munkavégzési forma. Aknázd ki Te is a benne rejlő lehetőségeket és ne hagyd, hogy negatívumai rád is kihassanak!

Aki otthonról dolgozik, nem feltétlenül tudja beosztani megfelelően az idejét, így sokszor az elmaradt, felhalmozódott munkát este kényszerül pótolni, akár a megszokott munkaidőt is túllépve. Ekkor pedig már a családjától veszi el a közös időt. Te ne így tegyél! Szorítsd időkeret közé napi munkádat! Ha elvégzed az Időgazdálkodás – hatékonyság home officeban tréninget rádöbbensz, hogy hatékonyabban is bánhatnál az időddel. Ha nem akarod ezentúl azt érezni, hogy el vagy havazva, nincs időd semmire, akkor itt az idő változtatnod!

Amikor jelentkezik a sosincs időm semmire érzés, vele együtt sajnos megjelenik a stressz is. Szakadj ki a mókuskerékből. Adj magadnak énidőt. Meglátod, ha pihenésre is fordítasz időt, a munkát is jobban bírod majd. Ha szeretnél egy kis segítséget a stressz leküzdésére a Stresszkezelés tréninget ajánljuk számodra, ahol gyors és hatékony módszereket kapsz a stresszmentes élet eléréséhez. Ne feledd, ha nem kezeled, hosszú távon komoly gondokat tud okozni az egészségedben.

Ahol megjelenik a stressz, ott megjelennek a magánéleti konfliktusok is, mivel ilyenkor sokkal frusztráltabbak vagyunk, nehezebben tudunk alkalmazkodni a másikhoz. Ha szeretnél eredményes konfliktuskezelési technikákat a kezedbe kapni, végezd el a Konfliktuskezelési tréninget. Nem minden konfliktust tudsz ugyanazzal az eszközzel feloldani, ezért a tréningen többféle módszert is megtanulsz majd, illetve több fajta konfliktusmegoldási stílust is megismerhetsz.

 

Tarts velünk!

Ha meghoztuk a kedved valamelyik fejlesztő tanfolyamunkhoz, tarts velünk!

Meglátod, a home office hátrányait az előnyödre fogod fordítani.

 

Forrás: penzcentrum.hu, vg.hu, hvg.hu, portfolio.hu, thebrightacademy.com

Képek: Pexels, Unsplash

Kiskó Anikó

További bejegyzések