Kérdések, amelyekre választ kaphatsz a Krízismenedzsment – vállalati válságkezelés pénzügyi eszközökkel tanfolyamunkon
- Mi a válság?
- Hogyan lehet egy olyan gazdasági környezetben működni, amelyben a krízis mindennapos jelenséggé vált?
- Egyes cégek megerősödve kerülnek ki a válságból, míg mások inkább csak botladoznak. Mi a titkos recept?
- A távolinak tűnő válságok hatásai messzire elérhetnek. Ha nem lehet elkerülni, akkor hogyan lehet enyhíteni a károkat?
- Mit üzennek a vállalatok tapasztalatai a gyakorlatban, amelyekkel együtt dolgoztunk a válsággal kapcsolatban?
Miért létfontosságúak a pénzügyi válságkezelési ismeretek - még most, egy nagyobb válság bekövetkezte előtt?
Közgazdászok és pénzügyi szakemberek egybehangzó véleménye, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlen egy, az egész világot sújtó gazdasági válság. Az elmúlt évek és hónapok eseményei – járvány miatti lezárások, energiaár-robbanás, háború, rohamosan növekvő infláció - olyan folyamatok sorát generálják, melyek egy új korszak kezdetét vetítik előre.
Az egyes szakértők álláspontjai csupán a válság bekövetkezésének pontos módját és kezdetét illetően térnek el.
Miért kell felkészülni a válságra?
Fontos, hogy a válságtól nem félni kell, hanem felkészülni rá. Két ok miatt váltak nélkülözhetetlenné minden szervezetnél a Krízismenedzsment, azon belül a controlling ismeretek.
-
Az utolsó 10-15 év egymást követő válságai miatt a válságkezelés lassan éppen olyan vállalati alapfunkcióvá vált, mint a HR vagy logisztika.
-
A gazdaság jelenleg zajló külső változásait az egyes cégek csak elfogadni tudják. Azok a vállalatok, akik nem készülnek fel egy pénzügyi válságra, könnyedén, egyik napról a másikra tönkremehetnek.
Mit tehetnek a vállalkozások egy krízis közeledtével?
A vállalati pénzügyi krízishelyzetek legnagyobb része controlling eszközökkel megelőzhető, vagy kezelhető. A vállalkozások napjainkban – mérettől függetlenül – egyetlen dolgot tehetnek a túlélés és a versenyképesség megtartása vagy növelése érdekében: alaposan megvizsgálják, mennyire működnek hatékonyan.
Ebben leginkább egy külső vagy belső controlling szakember vagy pénzügyes tud a cégvezetők segítségére lenni. Ő az, aki átláthatóvá teszi a vállalkozás működését, meg tudja mondani, hogy miből használ túl sokat vagy túl keveset, melyik termék hoz profitot és melyik termel veszteséget. Mely területeken szükséges leszámolni a korábbi szokásokkal, gyakorlattal és átalakítani a hatékonyabb működés érdekében.
Jelen helyzetben egyértelműen kijelenthető, hogy egy szakértő controller igénybevétele a legjobb befektetés a menedzsment részéről a vállalat túlélése és később a sikere érdekében.
Mi az a pénzügyi krízismenedzsment?
A magyar vállalkozások legnagyobb része vagy már most bizonyos területeken válságjeleket tapasztal, vagy arra számít, hogy hamarosan találkozik ilyennel.
A válságkezelési controlling ismeretek mostanra alapvető szükségletté váltak minden hazai cég és vállalkozás számára. Az a vállalat, menedzsment vagy tulajdonosok, amelyek időben felismerik a krízis jeleit, hatalmas előnyben lesznek. Viszont azok a vállalatok, amelyek nem rendelkeznek ezzel a képességgel, óriási veszélyeknek teszik ki magukat és partnereiket egyaránt. Azok a munkavállalók pedig, akik meglevő tudásukat most krízismenedzsment ismeretekkel egészítik ki, jelentős előnyre tesznek szert a munkaerőpiacon.
Az üzleti bizalom jelentős mértékben erősíthető, azon partnerek között, ahol elismerten jelen van a válságkezelési tudás. A legjobb munkaerő is nagyobb hajlandóságot mutathat az elhelyezkedésre az elismerten válságálló cégeknél.
A felmérések azt mutatják, hogy azok a vállalkozások kerülhetnek ki a válságból jobb helyzetben, ahol a menedzsment a pénzügyekre megfelelő, speciális figyelmet fordítanak.
Mire jó az adatalapú, tényekre és számokra alapozott krízismenedzsment?
Nemzetközi és hazai neves tanácsadó cégek felmérései azt mutatják, hogy a válság okozta potenciális károk mértéke nem annyira a válság típusától, hanem inkább a válságkezelés elemeitől függ, melynek három legfőbb tényezője a felkészültség, a tényalapú megközelítés, és az érdekeltekkel folytatott hatékony kommunikáció.
A sikeres válságkezeléshez tehát kulcsfontosságú a gyors tényfeltárás és a tényekre alapozott reagálás.
Tanfolyamunkon jelenleg az első két tényezőre fókuszálunk, a későbbiekben kiegészíteni tervezzük majd a kommunikációval.
Mit csinál egy pénzügyi válságkezelő?
A hatékony financiális válságkezelés magában foglalja a válsághelyzet azonosítását és elemzését, a krízis kezelésére szolgáló megfelelő stratégiák kidolgozását, az eszközök meghatározását, valamint a megfelelő ellenintézkedések bevezetését és nyomon követését.
Mi várható a Krízismenedzsment – vállalati válságkezelés pénzügyi eszközökkel tanfolyamon?
Ha szeretnél tényszerű képet kapni arról, mennyire működik hatékonyan a vállalkozásod, illetve szeretnéd megőrizi, netán növelni céged versenyképességét, jelentkezz tanfolyamunkra!
Első lépésben beszélünk a válságok megérkezése előtti időszakról, a válsághelyzetek felismeréséről, esetleges megelőzéséről, illetve hogyan érdemes felkészülni a gazdasági viharokra.
Elméleti alapokat adunk, amelyben bemutatjuk, hogy melyek a controlling által túlélő üzemmódban szolgáltatott információk, ezeket honnan lehet kinyerni. Bemutatjuk az ennek alapján meghozható intézkedési lehetőségeket, azok pénzügyi következményeivel és értékelésével együtt. Tervezünk és újratervezünk. Termékeket, szolgáltatásokat elemzünk.
A megfelelő alapok után áttérünk a gyakorlatra.
Megvizsgáljuk a profit és a hosszú távú célok elvárásainak átalakítását. Kutatunk, elemzünk, pénzügyi stresszteszteket végzünk annak kimutatására, hogy milyen fejlemények fenyegethetik a vállalat létét. Benchmarkingolunk, költség-felülvizsgálatokat végzünk. Vizsgáljuk az értékesítési csatornák, ügyfélszegmensek érintettségét.
Lezárásképp kitekintünk a jövőre, a vállalati pénzügyi rezilienciára.
Kinek ajánljuk Krízismenedzsment – vállalati válságkezelés pénzügyi eszközökkel tanfolyamot?
Képzésünk célja olyan szakemberek képzése, akik a korábban már megszerzett alapképzettségük mellett speciális ismereteket kapnak a válságokkal és a krízismenedzsment pénzügyi-controlling részével kapcsolatban. Azok számára biztosítunk továbbképzést, akik saját szakterületükön jelenleg is pénzüggyel, számvitellel, controllinggal foglalkoznak, részben vagy egészben, vagy együtt kell dolgozniuk a krízismenedzsmentért felelős területtel, szakemberekkel, illetve munkájuk várhatóan ilyen lesz a jövőben.
Válság előtt: A válsághelyzetek megelőzése, felkészülés a válságra.
Elmélet
- A kontrolling arra jó, hogy megalapozott vezetői döntésekhez segítse a vezetést – és ez krízisben is igaz.
- A kontrolling feladata túlélő üzemmódban a releváns információk biztosítása – de melyek ezek a túlélést biztosító információk? A vállalati előrejelzések folyamatos frissítése, figyelembe véve a különböző lehetséges fejleményeket.
- Tartalékok, rejtett tartalékok, kulcserőforrások, kulcspozíciók, kulcsemberek, költségcsökkentés, ellátási láncok és alternatívák meghatározása – társterületekekkel együttműködve. A releváns intézkedési lehetőségek bemutatása azok pénzügyi következményeivel és értékelésével együtt.
- Tervezés-újratervezés. Szcenáriók felvázolása: A lehetséges külső fejlemények és a belső válaszok összeállítása forgatókönyvekké az ellenintézkedésekről való döntés megalapozásához (a teljes ellátási lánc és a pénzügyi hatások figyelembevételével). Szcenárió-elemzések.
- Menedzsment és menedzsmentkultúra jelentősége.
- Termék-szolgáltatás elemzés, portfólió váltás szükség esetén. Szimulációs modellek, mint hatékony válságkezelő eszközök.
- Transzparencia, KPI-k
- IT-támogatás
- Válságstáb elméletek
Gyakorlat
- Melyek a válságérzékeny iparágak, régiók – hogyan alakulnak a bevételek?
- A profit és a hosszú távú célok elvárásainak átalakítása: árbevétel-visszaesés becslése, a likviditás megőrzése, költség- és létszámcsökkentés, ugyanakkor a munkatársak és a beszállítók megtartása.
- Kutatás-elemzés, információforrások válság idején. Pénzügyi stresszteszt végzése annak kimutatására, hogy milyen fejlemények fenyegethetik a cég létét.
- Mutatószámok, benchmarking válságban. A krízismenedzsment riportok, javaslatok.
- Költségek felülvizsgálata válságban – tevékenységek kiszervezése-visszaszervezése.
- Létszámcsökkentés – teljes leállás – társadalmi felelősségvállalás érvényessége.
- Vevőkezelés, behajtás, CF management krízis esetén.
- Ellátási lánc pénzügyeinek figyelemmel kísérése, beszállítók likviditása
- Stratégiai projektek átalakítása.
- Értékesítési csatornák, ügyfélszegmensek érintettsége.
Válság után: A rugalmasság és a reziliencia növelése.